Cum dezvolți gândirea antreprenorială în copii?

Cum dezvolți gândirea antreprenorială în copii?

Vrei să crești un copil pregătit pentru viață, nu pentru examene? Descoperă Kidprenor.

Un articol despre curiozitate, libertate și alegeri cu sens.

Când spui „antreprenoriat” și „copil” în aceeași propoziție, mulți adulți zâmbesc cu o sprânceană ridicată: 

„Lasă-l să mai copilărească…” 

Sau: „Nu e prea devreme?”

Dar cum ar fi dacă nu te-ai grăbi nici să aprobi, nici să respingi? 

Ci doar să fii curios.

Valentin Maior crede că e nevoie de mai mult decât note bune și educație clasică pentru a crește copii pregătiți pentru viață. 

Iar împreună cu echipa lui, a construit un context real în care copiii învață să decidă, să-și exprime ideile, să colaboreze și – poate cel mai important – să se cunoască pe sine.

Se numește KidPrenor și nu e doar un program. 

E un laborator de viitor, o sală de joacă în care inițiativa devine normală și curajul nu e pedepsit.

În rândurile care urmează, vei citi despre cum arată copilăria unui „mic antreprenor”, ce abilități putem cultiva concret și de ce nu e vorba despre a-i transforma pe copii în CEO la 10 ani, ci în oameni liberi în gândire și pregătiți pentru incertitudine.

Fie că ai copii, lucrezi cu ei sau pur și simplu vrei să înțelegi mai bine cum arată viitorul prin ochii celor mici, articolul acesta e pentru tine.

Citește-l până la capăt. 

S-ar putea să descoperi și în tine un copil care ar fi avut nevoie de un astfel de loc.

Cine este Valentin și ce face în prezent?

Mădălina: Hai să începem cu începutul. Cine ești tu, Valentin, și ce faci în prezent?

Valentin: E o întrebare pe care o primesc des, poate pentru că port mai multe „pălării” și pot părea greu de definit. 

În esență, sunt consultant de afaceriajut start-up-uri și companii aflate în creștere accelerată să se dezvolte sănătos

Am ajuns aici după un parcurs profesional care a început în IT, apoi a continuat în zona de business.

Pe lângă consultanță, lucrez și la dezvoltarea unui portofoliu de companii – unele în care sunt cofondator, altele în care sunt investitor sau advisor. 

Visul? 

Ca unele dintre ele să crească frumos și, poate, într-o zi să ajungă la exit-uri care să mă apropie de independența financiară

Pot spune cu toată sinceritatea că știu cine sunt și ce vreau să fac de acum înainte. 

A durat 30 de ani să-mi dau seama, dar acum am claritate.

Mădălina: Hai să mergem puțin înapoi. Cum era Valentin copilul, pe la 9-10 ani?

Valentin: Recent am cerut tatălui meu câteva poze vechi – el era pasionat de fotografie. 

M-au emoționat mult: eu bebeluș, apoi cu coroniță la finalul clasei I, la 18 ani cu tortul, și multe altele din vacanțele cu părinții, care fiind profesori, aveau verile libere și ne plimbau mult.

Pe la 9-10 ani eram un copil foarte vorbăreț și curios, cu mare nevoie de atenție. 

Dacă nu o primeam, aveam grijă să o cer în felul meu. 

Eram fascinat de oameni – mergeam la bunica în vacanțe și întrebam pe toată lumea: „Cine ești? Ce faci?” Făceam networking fără să-mi dau seama.

Îmi plăcea să muncesc – mergeam la fân, la coasă, în grădină. 

Îmi plăcea să fiu în preajma bărbaților și să fiu de ajutor. 

Cu școala nu am avut probleme, dar provocările apăreau în relația cu profesorii.

Am avut chiar un episod în clasa a doua, când am fost „judecat” pentru că am zis că o colegă își face temele la pregătire – un moment care a rămas cu mine și pe care l-am revizitat în terapie ani mai târziu.

Nu pot spune că am fost un copil „cool”. Tatăl meu era profesor la școală, iar asta venea cu etichete și presiuni. 

Dar am fost mereu curios, empatic și cu o sete mare de a înțelege lumea.

Ce ar fi avut nevoie Valentin copilul pentru o dezvoltare mai lină?

Mădălina: Dacă te-ai uita azi, ca adult, la copilul Valentin de 9 ani, ce ți-ai fi dorit să primești atunci din partea părinților, profesorilor sau a altor adulți?

Valentin: Întrebarea e foarte bună. 

Dar vreau să încep prin a spune ceva important: nu aș schimba nimic din ce am trăit, chiar dacă unele experiențe au fost grele. 

Ele m-au format și au devenit surse de forță interioară. 

Însă dacă aș avea în față un „micul Valentin” de 9 ani, da, aș vrea să-l protejez de anumite episoade – cum a fost acel „proces” din clasa a doua. 

N-aș vrea să treacă iar prin așa ceva.

Astăzi, acționez tocmai din dorința de a le oferi altor copii – prin proiecte precum KidPreneur, sau în relația cu fetele noastre – sprijinul pe care mi-aș fi dorit să-l primesc eu. 

Când interacționez cu un copil, o fac așa cum mi-aș fi dorit să fiu tratat atunci: cu înțelegere, răbdare, ghidaj. 

Și nu, nu sunt un părinte perfect, dar încerc să repar atunci când greșesc.

Mădălina: Hai să ne uităm concret la școală

Ce ți-ar fi fost util să înveți sau să ți se spună atunci?

Valentin

Mi-ar fi prins tare bine să fiu ajutat să-mi înțeleg energia, curiozitatea, dorința de a ajuta și de a vorbi. 

Aș fi avut nevoie de cineva care să-mi explice că aceste trăsături pot fi valoroase dacă învăț cum să le folosesc bine. 

Să știu când să vorbesc, cum să-mi canalizez impulsurile, cum să contribui constructiv. 

Asta am descoperit abia la 25-26 de ani, în Franța. Ar fi fost minunat să știu toate astea de la 9 ani.

De ce au nevoie copiii de azi pentru o dezvoltare armonioasă și echilibrată?

Mădălina: Ai menționat ceva esențial – să învățăm cum ne folosim abilitățile naturale în beneficiul nostru și al celor din jur. 

Dar mulți copii, la fel ca și noi când eram mici, au daruri și haruri pe care adulții, fără intenție, le înfrânează. 

Uneori, pentru că nu știu cum să le gestioneze. 

Ce crezi că au nevoie copiii de azi, care cresc într-o lume atât de diferită, pentru a se dezvolta armonios?

Valentin: Cred că au nevoie, în primul rând, să vadă modele

Modele de echilibru.

E important ca adulții din viața lor – părinți, profesori, mentori - să le arate ce înseamnă echilibrul 

între bine și rău

între reușită și greșeală,

între emoție și rațiune. 

Dar ca să poți arăta echilibrul altcuiva, trebuie mai întâi să-l fi găsit tu în viața ta. Asta presupune să fi trecut și prin stânga, și prin dreapta, să fi experimentat și binele, și mai puțin binele, ca să știi unde e acel centru.

Copiii au o nevoie firească de a explora. 

Nu poți să le iei dorința de a încerca. 

Însă ce poți face este să le arăți un punct de referință, o zonă de siguranță – echilibrul. 

Dacă știu unde e acel centru, pot să se aventureze în jurul lui cu mai mult curaj.

Pentru că au siguranța că se pot întoarce oricând acolo.

Această ancoră emoțională și practică este, cred eu, cheia unei dezvoltări sănătoase. 

Altfel, copilul experimentează, dar apoi vine și întreabă: „A fost bine? A fost rău?”

Dacă adultul nu are claritate și își judecă propriile acțiuni confuz, riscă să proiecteze acea incertitudine asupra copilului.

De aceea, cea mai mare nevoie a copiilor de azi este să fie înconjurați de adulți ancorați în propriul lor echilibru. 

Doar așa putem să-i ghidăm fără să-i etichetăm, oferindu-le libertatea de a deveni cine sunt cu adevărat.

5 abilități antreprenoriale esențiale pe care le putem antrena la copii

Mădălina: Probabil sunt mai multe, dar hai să vorbim despre 5 abilități esențiale care pot fi cultivate la copii, de la vârste fragede, pentru a-i ajuta să dezvolte o gândire antreprenorială. 

Care sunt, din perspectiva ta, cele mai importante?

Valentin: Sunt cinci pe care le consider fundamentale și, cel mai important, pot fi antrenate încă din copilărie:

1. Comunicarea - este, pentru mine, cea mai valoroasă abilitate. 

Comunicarea nu înseamnă doar să vorbești cu alții, ci și cu tine însuți. 

Se manifestă verbal, non-verbal, energetic – la toate nivelurile. 

Un copil care învață să se exprime clar, sincer și empatic are o superputere care îl va ajuta în orice etapă a vieții.

2. Colaborarea - prea des ajungem ca adulți să nu știm cum să lucrăm în echipă, pentru că nu am fost învățați să acceptăm perspective diferite. 

Colaborarea reală presupune înțelegerea faptului că nu trebuie să fim mereu de acord, ci să putem construi împreună pornind de la puncte de vedere variate.

3. Luarea deciziilor - să înveți să iei decizii – chiar și mici – este esențial. 

Nu contează dacă sunt toate corecte, ci că ai curajul să alegi și să mergi mai departe. 

Procesul decizional e o abilitate care se exersează și devine din ce în ce mai solidă în timp.

4. Asumarea responsabilității - o decizie vine la pachet cu responsabilitate. 

Copiii pot învăța, prin exemple și exerciții, ce înseamnă să-ți asumi alegerile și consecințele lor, nu ca o povară, ci ca o formă de maturizare.

5. Inițiativa - poate cea mai des inhibată în educația clasică. Inițiativa înseamnă curajul de a face primul pas, chiar dacă există incertitudine. 

Este abilitatea care leagă toate celelalte – ai nevoie de inițiativă ca să comunici, să colaborezi, să iei decizii și să-ți asumi responsabilitatea.

Aceste cinci abilități, lucrate împreună, îi ajută pe copii să navigheze mai sigur prin viață și să transforme inclusiv eșecurile în oportunități de creștere.

Mădălina: Sunt însă copiii pregătiți să discute despre toate aceste lucruri?

Valentin: Răspunsul e: depinde de context. 

Copiii se nasc pregătiți, dar mediul în care cresc poate stimula sau, din contră, inhiba aceste abilități. 

Dacă le oferim contexte sigure, dar suficient de provocatoare, unde pot exersa responsabilitatea, deciziile, inițiativa, atunci da – pot duce astfel de conversații și pot crește armonios. 

Adulții au rolul de a construi și susține aceste contexte.

Ce este KidPrenor și cum sprijină dezvoltarea copiilor?

Mădălina: Eu cred că KidPrenor este unul dintre acele contexte create de adulți în care copiii chiar pot să-și antreneze abilități esențiale pentru viață. Așa e?

Valentin: Ai zis-o chiar mai bine decât o spunem noi. 

Da, KidPrenor este un ecosistem educațional creat special pentru copii, în care ei pot să-și exerseze abilitățile antreprenoriale, financiare și de viață. 

Este un mediu viu, care evoluează constant în funcție de nevoile reale ale copiilor – copiii ne arată direcția, iar noi, adulții din proiect, ajustăm permanent procesul în funcție de feedback-ul lor.

Mădălina: Un organism viu, cum spui tu, modelat continuu prin și pentru copii.

Valentin: Exact. 

  • KidPrenor este mai mult decât un program, este un context educațional complet, cu o curriculă gândită pentru copiii între 7 și 13 ani. 
  • Se desfășoară online, cu sesiuni de o oră pe săptămână, în grupe mici, astfel încât fiecare copil să fie văzut și înțeles. 
  • Fiecare lecție, fiecare activitate, fiecare „task” e construit intenționat pentru a antrena o abilitate specifică.
  • În timp, copiii învață să înțeleagă cine sunt și ce pot, prin simboluri și culori care reprezintă abilitățile – un sistem care îi ajută să se diferențieze, dar și să colaboreze.
  • Prin jocuri și proiecte practice, învață cum să transforme o idee într-un plan și apoi într-un proiect real – poate un târg, un produs, un serviciu pentru care chiar primesc bani.

Mădălina: Asta înseamnă să-i pregătești pentru un viitor pe care nici noi nu-l putem anticipa exact, dar în care ei vor avea nevoie de instrumente mentale solide.

Valentin: Da, noi nu putem da un „manual” pentru viitor, dar putem construi abilități – gândire critică, adaptabilitate, comunicare, inițiativă

Acestea îi vor ajuta în orice scenariu. În plus, proiectul va deveni, în timp, al copiilor – vor putea deveni co-proprietari, prin părinți, și vor învăța ce înseamnă ownership real.

Un antreprenor trăiește în incertitudine. 

Nu doar acționează, ci construiește cu sens, cu viziune, cu impact. 

KidPrenor face exact asta: îi învață pe copii să creeze, să se adapteze și să contribuie într-un mod semnificativ, începând de acum.

Exemple reale de proiecte create de copii în cadrul KidPrenor

Mădălina: Spune-ne câteva exemple concrete. 

Ce afaceri au creat copiii după ce au parcurs programul KidPrenor?

Valentin: Avem sute de povești minunate, dar îți dau câteva exemple care ne-au rămas tuturor în suflet. 

În cadrul Târgului Online KidPrenor, copiii își creează propriul mini-business. 

Învață să aleagă între produs și serviciu, își fac un formular de comandă real și... da, primesc comenzi adevărate. 

Părinții, trainerii și comunitatea participă activ pentru a susține acest proces.

Un exemplu spectaculos este Rareș, un băiat de 9 ani, care nu doar că a fost extrem de implicat, dar a devenit și un mic profesor. 

După ce a învățat despre obiective SMART în program, a predat lecția colegilor lui la școală. Mai mult, și-a creat propria carte despre experiența lui în KidPrenor, ilustrată cu ajutorul inteligenței artificiale, pe care a vândut-o atât digital, cât și fizic.

Acum discutăm ca produsul lui să fie inclus în kitul oficial KidPrenor.

Amalia, o fetiță de 10 ani, visează să aibă un studio de muzică. 

A înțeles că trebuie să economisească și a venit cu o propunere concretă de business: să se ocupe ea de ambalarea și livrarea kiturilor KidPrenor, contra unui profit de 15%. 

Azi, fiecare cutie livrată de noi trece prin mâinile Amaliei. A organizat transportul, logistica, totul.

Alți copii au lansat:

  • Brățări personalizate
  • Tablouri sau carcase de telefon desenate manual
  • Servicii de editare video și podcast
  • Sau chiar lecții de pian oferite de un băiețel de 7 ani, filmat de tatăl său în timp ce-și prezenta oferta, prețul și beneficiile într-un mod absolut adorabil.

Mădălina: Asta înseamnă să le oferi contextul de a pune în practică abilitățile antreprenoriale, nu doar să le învețe teoretic.

Valentin: Exact. KidPrenor oferă antrenament real, prin joacă, dar cu rezultate palpabile. 

Și pentru că am creat atât de mult în acești patru ani – iar acum intrăm în al cincilea, cu un eveniment aniversar în pregătire – ne simțim și responsabili să insistăm. 

Uneori, părinții au nevoie să fie puțin scoși din zona de confort ca să poată lua o decizie importantă pentru copilul lor.

De aceea, le spunem mereu colegilor: aduceți părinții la ora demo. 

Pentru că, odată ce intri, vezi atmosfera, vezi câtă grijă punem în tot, și e imposibil să nu te întrebi: „Oare ce ratez dacă nu-l înscriu pe copilul meu aici?”

Ora demo este acel prim pas – gratuit, deschis, onest – prin care poți simți diferența. Și de cele mai multe ori, părinții ne mulțumesc că am insistat.

Motivația de a crea acest program a venit dintr-o frustrare. 

După ce am lucrat cu peste 300 de antreprenori adulți în programe de finanțare, am realizat cât de dificil e să înveți totul la maturitate, când deja ai responsabilități, rate și copii de întreținut. 

Atunci am înțeles că antreprenoriatul nu se poate învăța „la timp pierdut”. 

Trebuie început din copilărie, exact ca în sportul de performanță.

KidPrenor este soluția: un spațiu unde copiii își pot antrena abilități esențiale pentru viață într-un mod plăcut, real, ghidați de adulți care înțeleg că viitorul se construiește azi.

Ce este ora demo KidPrenor și cum poate participa copilul tău?

Mădălina: Ai menționat „ora demo” și nu vreau să te las să pleci fără să ne explici exact ce este. Și, la fel de important: părinții pot să stea în cameră în timpul orei?

Valentin: Nu doar că pot, le și recomandăm să fie prezenți.

La finalul fiecărei ore demo există un moment dedicat special pentru părinți – un dialog prin care încercăm să aflăm mai multe despre copil, despre nevoile lui, despre așteptările părinților. 

Este începutul unei relații de încredere.

Ora demo este o sesiune gratuită, online, la care părinții se pot înscrie foarte simplu de pe site-ul nostru https://kidprenor.ro/hai-la-ora-demo/

Poți fi invitat și telefonic, dacă ai interacționat anterior cu materialele noastre. 

Practic, copilul tău intră într-o oră de curs alături de alți copii din aceeași categorie de vârstă (7-9 sau 10-13 ani), exact ca într-o sesiune obișnuită din Academie.

Ce se întâmplă acolo? 

Copiii se joacă, învață, interacționează, râd și descoperă concepte antreprenoriale într-un mod relaxat și plin de energie. 

Este o ocazie perfectă pentru ca tu, ca părinte, să vezi dacă ți se potrivește stilul nostru și dacă rezonezi cu trainerul, metoda și atmosfera.

După oră, echipa noastră de consultanți preia legătura cu tine pentru a afla obiectivele și nevoile specifice ale copilului tău. 

Informațiile sunt transmise apoi trainerului, care va lucra cu acel copil ținând cont de acest profil personalizat.

Ne asumăm responsabilitatea de a urmări progresul copilului, iar la finalul unui an analizăm împreună cât de mult s-a apropiat de ceea ce și-a dorit să devină.

Este mai mult decât o simplă oră demonstrativă – este prima poartă de intrare într-un proces educațional serios, dar plin de bucurie, în care părinții sunt parte activă. 

Iar dacă simți că este potrivit, în 2-4 săptămâni copilul poate începe oficial cursurile într-o grupă nouă.

Cum să privească părinții și educatorii programul KidPrenor?

Mădălina: Acum înțeleg mai bine de ce grupele voastre sunt mici. 

E nevoie ca trainerul să știe fiecare copil – să-l observe, să-l înțeleagă, să-i respecte ritmul și să-l ghideze personalizat. 

E imposibil să faci asta cu zeci sau sute de copii într-o grupă, chiar dacă e online.

KidPrenor nu este despre volum, ci despre profunzime. 

Despre relație, atenție și evoluție. Și de aceea fiecare detaliu, de la feedback-ul părinților, până la analiza evoluției copilului după un an, are un sens clar. 

E ca un "ITP" anual emoțional și educațional – ne uităm împreună la ce s-a schimbat, ce s-a consolidat și ce urmează.

Dar hai să încheiem cu o întrebare simplă și esențială. 

Valentin, dacă ai ști că te ascultă acum fiecare părinte din România, din diaspora, și fiecare cadru didactic care lucrează cu copii, ce le-ai spune despre cum să privească KidPrenor?

Valentin: Le-aș spune să vină cu două lucruri în minte și în inimă: curiozitate și provocare.

Să fie curioși – să se întrebe sincer: „Chiar funcționează ceea ce spun oamenii ăștia?” și să aibă curajul să încerce.

Și să fie provocatori – să ne testeze, să ne ceară dovezi, să ne spună ce nu merge, să ne dea feedback sincer. 

Pentru că primim fiecare observație ca o șansă de îmbunătățire. KidPrenor este un organism viu, care se adaptează constant datorită feedback-ului primit de la copii, părinți și profesori.

Toți colegii din echipa noastră au acceptat această cultură: provocarea continuă de a crește. 

Și ne bucurăm de fiecare părinte sau educator care vine cu întrebări incomode și cu dorința reală de a înțelege.

Așa că, dragi părinți și profesori: fiți curioși, fiți critici, puneți-ne întrebări. 

Iar noi vom fi aici, gata să arătăm – prin fapte, nu doar prin cuvinte – ce înseamnă KidPrenor.

KidPrenor nu este despre cum să-ți înveți copilul să „facă bani”. Ci despre cum să-l înveți să gândească.

Să aibă curaj, claritate, autonomie. Să știe că o idee are nevoie de încredere, un plan și muncă – și că a greși nu e un capăt de lume, ci un pas firesc din procesul de învățare.

Poate că tu, ca adult, ai învățat toate astea pe cont propriu. Cu încercări, cu eșecuri, cu răbdare. 

Și poate chiar de aceea simți că ai vrea ca drumul copilului tău să fie puțin mai lin.

KidPrenor poate fi o variantă. Un context educațional care nu ia copilăria copilului tău, ci îi oferă uneltele necesare pentru a-și construi viitorul, cu sens și încredere.

Dacă simți că merită să afli mai multe, începe cu primul pas: participarea la o oră demo. E gratuită, prietenoasă și fără obligații – dar s-ar putea să fie acel moment în care spui: „Asta căutam.”

Pentru că viitorul nu se mai poate construi doar cu note bune. Are nevoie de claritate, creativitate, inițiativă și curaj

Iar toate astea… se învață.

Acest articol este inspirat din episodul 144 din podcastul Thinking Made Visible, pe care-l poți asculta în Youtube, Spotify sau Apple Podcast

Mai citește și despre: 

Sursa foto: Imagini generate cu AI

Podcaster  - Podcast X Webflow Template

John Carter

Entrepreneur & Podcaster

Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur. Excepteur sint occaecat cupidatat non.