Ce este copywritingul și de ce contează atât de mult pentru afaceri?

Ce este copywritingul și de ce contează atât de mult pentru afaceri?

Descoperă cum copywritingul îți poate ajuta afacerea să crească.

Te-ai întrebat vreodată ce face ca anumite texte să vândă, în timp ce altele trec neobservate?

Poate că ți s-a întâmplat și ție să investești în mesaje bine aranjate vizual, dar fără rezultate. 

Sau poate ai simțit frustrarea de a plăti pentru texte care sună bine, dar nu conving pe nimeni să acționeze.

Iosif Vidoni, antreprenor și copywriter cu experiență în numeroase campanii reușite, crede că nu frumusețea cuvintelor face diferența, ci claritatea și relevanța mesajului. 

În opinia lui, un copywriter bun nu este un magician, ci un profesionist disciplinat care știe să transforme ideea clientului într-un mesaj persuasiv.

Acest articol îți poate fi util și dacă doar explorezi domeniul, și dacă ești copywriter, și dacă ești antreprenor și vrei să înțelegi mai bine cum să lucrezi cu un copywriter; chiar și dacă scrii tu însuți textele pentru afacerea ta.

Vei descoperi:

  • Principii fundamentale ale textelor care vand;
  • Greșeli frecvente pe care antreprenorii le fac în relația cu copywriterii;
  • Cum să recunoști un copywriter bun și cum să eviți pierderea de timp și bani.

Citește în continuare și află cum să transformi cuvintele simple în rezultate reale pentru tine sau afacerea ta.

Cine este Iosif Vidoni?

Mădălina: Pentru cei care încă nu te cunosc, hai să pornim exact de la începutul începutului!

Cine ești tu, Iosif Vidoni?

Iosif: Pe scurt, sunt antreprenor, copywriter și „învățător de copywriting”.

În prezent dezvolt a doua afacere serioasă, dar la bază sunt copywriter.

Ca o paranteză, pentru cei care nu sunt familiari cu termenul: 

Copywriting înseamnă texte care duc spre vânzări în afaceri, dar și spre alte acțiuni;

de exemplu, la strângeri de fonduri în organizațiile non-profit;

sau chiar poți mobiliza vecinii să strângeți gunoiul din jurul blocului sâmbătă dimineața, dacă de asta e nevoie.

Sunt copywriter profesionist și din 2013 trăiesc din asta.

Încă nu aveam 25 de ani împliniți când am fost implicat în prima campanie cu vânzări de peste 1 milion de dolari (împreună cu alți 2 copywriteri).

Iar din 2019 îi învăț și pe alții această meserie. Ideea de „învățător de copywriting” vine de la domnul învățător din clasele I-II, care m-a influențat profund pozitiv.

Este copywritingul magie sau tehnică bine aplicată?

Mădălina: Cum a fost pentru tine primul moment în care ai zis „Wow, stai un pic, eu fac magie prin cuvinte!”?

Iosif: Nu am neapărat un moment anume. Sunt o colecție de momente.

Dar vreau să fac o mică clarificare de nuanță. 

Mie, în general, nu prea-mi place ideea asta de „a face magie”.

De ce? Pentru că mulți oameni privesc către abilitățile unui copywriter și spun: „Pff, asta e ceva inexplicabil, ceva mistic.”

În opinia mea nu este așa neapărat, ci pare așa pentru cineva care nu știe și nu înțelege (încă). 

La fel cum pentru mine pare ceva ireal cum sărea Michael Jordan și cum juca baschet sau cum performează orice profesionist, pentru că vezi doar rezultatul final.

În acest sens, nu vreau să încurajez ideea de magie. 

Dar dacă ar fi să spunem că există un element de „magie” în copywriting, este acesta:

Cum pleci de la ideea brută a clientului și o transformi într-un mesaj care, cu cât este expus la mai mulți oameni, cu atât mai mulți dintre ei fac acțiunea spre care tu îi încurajezi.

Pentru că noi nu-i determinăm neapărat pe oameni, nu tragem noi ițele și ei se execută. 

Noi putem să prezentăm argumentele cât putem de persuasiv și oamenii decid ei dacă vor să facă sau nu acțiunea în copywriting. 

Prospectul are cea mai mare putere și anume să spună nu, sau să apese X.

Ce face concret un copywriter?

Mădălina: Unii oameni spun că sunt copywriteri, dar fac doar postări pe social media.

Totuși, un copywriter poate să facă mai multe. 

Și te întreb pe tine: ce face un copywriter, mai exact?

Iosif: În primul rând, indiferent de forma în care aș scrie, îmi imaginez că sunt un copywriter la început și astfel, documentarea trebuie să aibă loc.

Deci nu începe niciun proiect, nu începe să scrii niciun cuvânt până nu te documentezi. 

Chiar postasem recent pe profilul meu de Facebook că avem dreptul să nu avem o soluție adecvată pentru nevoile clientului. Evident, îi spunem și nu îl taxăm.

Deci pot să-ți spun: „Îmi pare rău, nu te pot ajuta cu ce ai nevoie.” 

Dar nu avem nicio scuză să nu fim pregătiți. 

Deci asta în primul rând: documentare, pregătire.

Trebuie să fim pregătiți să știm din scoarță-n scoarță subiectul dacă vrem să scriem bine. 

Nu trebuie să devenim experți, dar trebuie să alocăm un număr de ore să ne documentăm. 

Și, dincolo de asta, formele pe care textele le iau provin mai degrabă din nevoia și strategia proiectului și a clientului.

Pot fi o infinitate de forme. Ce vorbim noi de social media e doar o formă actuală unde sunt publicate textele. Dar ar putea la fel de bine - și știu că sună a glumă - dar poate să fie și un text scris pe o plajă, pe nisip.

Poate să fie scrijelit pe o coajă de piersică 🙂, ideea e să-și facă efectul. 

Dar ca să revenim la ce ar face, ce ar avea de primit un copywriter ca task. 

Textele pot fi făcute pentru e-mail, site, descrierea unui produs pe un magazin online etc.

Pot fi, bineînțeles, pe social media. Pot fi scrisori scrise de mână sau printate. Pot fi cataloage printate.

Formele în care copywritingul este făcut și folosit sunt foarte multe. Pot fi pe eticheta unui produs, de exemplu. Pot fi într-o reclamă TV sau radio, care se bazează pe ceva scris de un copywriter.

Așadar, formele în care vine scris textul sunt foarte multe și nu ar trebui să ne agățăm așa de mult de ele, ci ar trebui să ne gândim, indiferent de formă: 

„Cum fac să am un mesaj relevant și atractiv?”

Pentru că eu de asta am nevoie.

Cum face Iosif când oferă servicii complete unui client de copywriting 

Iosif: Să zicem că vine la mine un client.

Și îmi dau seama că strategia lui are nevoie și de texte pe TikTok, și pe Facebook, și pe e-mail, și pe site, și pe SMS, și pe WhatsApp, și în toate nebuniile, în toate direcțiile…

Eu prima dată mă documentez.

Apoi gândesc promisiunea principală, Promisiunea Centrală către această audiență, după care o adaptez la forma respectivă.

Că pe TikTok sau pe Facebook este mult mai scurt textul decât pe pagina de vânzare, pe e-mail, și așa mai departe. 

E mult mai important CE spun decât CUM spun. 

Și de asta petrec cel mai mult timp documentându-mă, și apoi adaptez la forme. 

Este important să știi și să te familiarizezi cu formele diverse de a scrie texte. Este adevărat, dar mult, mult mai important este să înveți să comunici persuasiv. 

Și, din fericire, nu trebuie neapărat să fii un om de vânzări extraordinar ca să faci asta. 

Eu sunt cel mai bun exemplu în direcția asta, că am eșuat lamentabil în vânzări clasice, dar după aceea am scris și am văzut:

„Pot să stau un pic, să mai gândesc, să mai șterg etc.”

3 principii fundamentale în copywriting

Mădălina: Care sunt 3 dintre principiile nenegociabil de integrat de către un copywriter ca să poată să facă o treabă bună și să aibă un fundament sănătos pe care să tot crească în timp?

Iosif: Ce urmează să spun se aplică și antreprenorilor care își scriu singuri textele, pentru că există astfel de oameni. 

Și eu mi le scriu singur, bineînțeles, că sunt copywriter, dar am fost acolo și am văzut și am deservit mulți astfel de antreprenori. 

Și am trei principii. 

1. În primul rând, dacă nu știi cum să fii persuasiv, fii măcar clar.

Deci ca un minim minimorum, dacă nu ai idee cum să fii persuasiv, alege să fii măcar clar. 

Spune direct și în limbaj simplu. Avem asta, avem lapte de capră, atât costă litrul, aici se poate comanda etc.

Nu încerca să faci chestii prea istețe, „să te duci pe după șură”, cum mai zic eu, și să nu-i spui omului ce are nevoie să știe. 

Asta e prima responsabilitate pentru oricine încearcă să persuadeze pe cineva să facă o acțiune. În primul rând, dacă eu nu am înțeles ce ai spus, e gata, s-a încheiat.

Deci prima responsabilitate este claritatea, abia apoi vine persuasiunea. Și de multe ori claritatea e cel mai important lucru de acolo. Acesta ar fi primul.

2. CE spunem este mult mai important decât CUM spunem. 

Și, oricât aș repeta, parcă nu aș putea sublinia asta suficient de mult.

Pentru că e plin internetul de mesaje care folosesc multe cuvinte și nu spun nimic. Și ce facem? Trecem peste ele.

Știm asta foarte bine. Prea mult timp se pierde pentru formă și prea puțin timp pentru fond. Și substanța unui mesaj contează mult mai mult.

De asta spuneam că pot să folosesc cuvinte foarte simple și să fiu mai persuasiv.

Motivul nu este pentru că sunt simple, ci pentru că le-am luat „din gura clienților”. Și am avut disciplina și am știut să-mi țin mâinile de pe o idee bună.

Să nu mă bag eu „cu gheruțele mele” și să zic că eu sunt expert, că eu trebuie să fac să sune nu știu cum. Ci am luat exact ce voiau oamenii și aveau nevoie.

Pentru că trebuie să fim conștienți: antreprenorii, oamenii de vânzări, negustorii - dacă te duci în Maroc, în piețele acelea - oamenii fac vânzări în fiecare zi și fără copywriting.

Și de ce fac asta? Pentru că își cunosc clienții, înțeleg ce au nevoie, ce-și doresc și vorbesc pe limba lor. Asta trebuie să facem și noi.

Doar că o facem în scris și poate sistematic. Deci asta cu CE spunem e mai important decât CUM spunem e extrem, extrem de importantă.

Și mă tem că o să dezamăgesc pe cei care-și doresc ceva nou. 

3. Mă întorc la documentare. 

Pentru că știu că de aici se face cea mai mare diferență.

Eu în acest moment lucrez pe mai multe proiecte în paralel. Și, bineînțeles, nu mai lucrez singur. Tot timpul lucrez cu un copywriter secund.

Dar în toate aceste proiecte, cea mai lungă fază este partea de documentare. 

Și, surpriză, surpriză, textele pe care le livrăm, nu doar că sună foarte fain, dar și au o rată de conversie foarte bună. 

Și cu un efort mai mic decât îl face un copywriter, să zicem, mai începător, care se strofoacă mai mult și încearcă, și are impresia eronată că ideile bune vin din mintea lui; că trebuie să le „stoarcă”, să fie creativ, isteț, să sune cumva, versus un copywriter mai experimentat, care știe că, de fapt, rezultatele vin din documentare și transmiterea clară a ideilor către cititori.

Cam acestea ar fi în acest moment, dar nu sunt singurele. 

Știi vorba aia cu „one trick pony” (un ponei care știe un singur șiretlic)? 

Nu știu doar aceste trei lucruri, dar ele sunt niște fundamente și e normal ca fundamentele să se repete.

Eu nu fac aproape nimic altceva decât să mă străduiesc să excelez la fundamente. 

Dacă eu fac chestia asta, poate că sună mai plictisitor, mai bătrânesc, mai nu știu cum, dar în orice zi din săptămână o să câștig, versus oricine încearcă să ia încă un trend, încă ceva nou, și eu mă întorc la fundamente și îi „bat” cam de fiecare dată. 

Vorba vine, desigur.

Atât de mult s-a promovat Think Outside the Box, încât lumea a uitat de principii…

Mădălina: … și atunci când te întorci la principii și nu faci nimic decât să te ții de principiile de bază, nu e nimic outside the box, pare că ești outside the box pentru că tu te întorci la fundamente și atunci pare wow, ce faci, știi?

Iosif: Haha, da!

Aș zice două lucruri aici. 

1. Îmi place mie să mă amuz când toți oamenii încearcă să fie diferiți în același timp, în același fel, când mai vine câte un trend. 

Și efectiv e ridicol la un moment dat cum toți au impresia că ei sunt singurii care fac acel lucru și cumva, când îi vezi pe toți cum fac, îți dai seama că sunt la fel și încearcă să fie diferiți, la fel, în același timp. 

2. Și aș mai face o remarcă legată de clișee.

Pentru că acolo aș încadra ce ai spus, „Think Outside the Box”. De multe ori a ajuns să fie un clișeu și să fie spălăcit de însemnătatea conceptului. 

Dar un clișeu, prin însăși natura lui, a devenit astfel pentru că a fost o idee care a prins la foarte multă lume.

Asta mie îmi spune că în fiecare clișeu există un sâmbure de relevanță care rămâne acolo indiferent cât de mult s-a spălăcit expresia, să spunem, prin prea multă folosire.

Oamenii nu sunt reticenți la ideea de bază, ci la formă.

Dacă iei esența și o exprimi altfel, ai ce e mai bun din ambele părți.

Sunt antreprenor. Cu ce mă ajută pe mine copywritingul?

Mădălina: Să zicem că sunt antreprenor, am afacere mică, medie și tot aud în jurul meu că ar trebui să contractez un copywriter care să mă ajute în promovarea afacerii mele. 

Cum îmi explici mie, antreprenor, ce face un copywriter pentru afacerea mea și la ce rezultate să mă aștept ca să-mi dau seama că merită să plătesc aceste servicii?

Iosif: În una dintre cărțile lui John Caples (un copywriter legendar) există o frază care spune așa (aproximativ): 

Am văzut o reclamă care a performat de 19,5 ori mai bine decât alta. 

Despre asta e vorba.

Când pornești o campanie de marketing îți dorești niște rezultate: donații, vânzări etc.

Și dacă acel copywriter poate produce acele rezultate, asta justifică banii pe care îi oferi. 

Munca unui copywriter trebuie să aibă sens economic. Să ajute un business să vândă mai bine sau să aducă oameni la un eveniment etc.

Cum alegi un copywriter bun pentru afacerea ta

Iosif: În primul rând, să ceară un portofoliu sau niște exemple de texte.

După acest portofoliu, aș alege 2-3 finaliști promițători și aș organiza un test plătit. Nu trebuie să fie o avere, câteva sute de lei e ok.

Funcția portofoliului este să vezi că un copywriter este bun în general sau pe alte proiecte. Scopul testului este să vezi dacă acel copywriter e bun pe proiectul tău.

Așadar, cere portofoliu, dă un test plătit și alege un copywriter cu care să mergi mai departe.

Eu îi spun o perioadă de testare reciprocă în care trebuie să vedem dacă putem să lucrăm bine împreună, dacă performăm. 

Iar dacă nu, ne strângem mâna și mergem mai departe fără dramă, fără consum inutil de resurse.

Care sunt cele mai greșite păreri pe care le au antreprenorii, legat de copywriting

Mădălina: Deși știu că vei fi foarte elegant în a răspunde, spune-mi te rog care sunt cele mai greșite păreri pe care le au antreprenorii, legat de copywriteri și de copywriting? 

Ce ai auzit de-a lungul timpului ca fiind cele mai greșit înțelese lucruri despre această meserie?

Iosif: Cea mai des întâlnită e copyright vs. copywriting

Prima se referă la drepturi de autor, a doua la ce vorbim noi aici - texte persuasive.

Dar în general, multe dintre aceste convingeri nerealiste au o bază legitimă în experiență. 

Adică nu acuz antreprenorii, pentru că am fost acolo și acesta e și motivul pentru care mi-am dorit ceva mai bun.

Pe un continuum de la naiv la cinic, trebuie să evităm extremele.

Nu putem să fim nici naivi, să acordăm încrederea până la abdicare („salvează-mă”), nici cinici („toți copywriterii sunt niște neserioși și o să-și bată joc”).

De asemenea, prin copywriting poți să salvezi câte ceva măcar dintr-un produs prost. Dar nu poți să rezolvi toate problemele dintr-un business doar prin copywriting.

Mădălina: Hai să-ți mai dau eu una în numele copywriterilor care știu că ne ascultă și în numele antreprenorilor care ne ascultă și poate au făcut-o. 

Hai să vorbim despre una dintre greșelile care mie nu-mi plac deloc. 

Este în momentul în care, ca antreprenor, lucrezi cu un copywriter bun, că de asta-l contractezi, ai încredere în el.

Și te apuci tu, antreprenor, să faci corecturi pe text...

Iosif: Aa, da, mulțumesc de refresh!

Am aici o expresie faină de la David Ogilvy:

Că îți iei câine și latri tu, „ca să faci economie de câine”.

Adică aduci un om care ar trebui să te ajute pe partea asta și te bagi peste el, nu îl lași să facă și asta se aplică oricărui profesionist. 

Bineînțeles, tendința o înțeleg pentru că vine din postura de antreprenor, mai ales la cei care nu au încă un business așa de matur și încă sunt responsabili să facă multe lucruri…. deci știu cum e. 

E greu să lași controlul.

„O să rămâi fără job!” Zi-mi părerea ta despre Chat GPT

Mădălina: Suntem speriați, noi, copywriterii, de acest Chat GPT care ne amenință că ne ia meseriile tuturor și că nu o să mai fie nevoie de niciun copywriter, că o să facă în 3 minute acea pagină de vânzare la care tu lucrezi azi 3 săptămâni…

Am exagerat formularea, evident, dar zi-mi părerea ta despre Chat GPT, pentru că în ultimele săptămâni de foarte multe ori am primit mesaje de la oameni care îmi ziceau: „Mno, o să rămâi fără job”.

Tu ce crezi?

Iosif: Anumiți oameni chiar ar trebui să se teamă de chestia asta. :) De obicei, cei care fușeresc lucrurile și nu aduc prea multă plus valoare.

Dar pentru oamenii serioși, de bună credință, cred că o reacție mai rațională este să folosească această anxietate care vine în mod natural pentru a se documenta, ca să înțeleagă ce se întâmplă de fapt, care-i mecanismul din spate, care-i tehnologia. 

Pentru că nu putem să mințim, să spunem că nu există griji sau că nu sunt legitime. Este normal.

Cred că cei care ne împrietenim cu această tehnologie, putem să o folosim ca pe un punct de start și apoi să ne folosim propriul discernământ și să nu ne bazăm 100% pe AI.

În opinia mea, abordarea cea mai sănătoasă este să-i acordăm atenția cuvenită ca un nou jucător în piață și să-l înțelegem și să vedem cum trebuie să ne adaptăm.

Viziunea lui Iosif: educație și excelență în copywriting

Mădălina: Care-i viziunea care susține ceea ce construiești astăzi alături de colegii tăi?

Iosif: Noi construim un centru de excelență în copywriting.

Se cheamă  pentru că ne dorim să ducem copywritingul din România la un alt nivel. 

Și facem asta în principal prin educație, dar și prin unele servicii.

Mădălina: Îți mulțumesc foarte tare că am încheiat conversația despre copywriting cu cel mai nou partener al nostru în acest univers al copywritingului - Chat GPT - și îți mulțumesc pentru perspectiva ta echilibrată, ca mai toate cuvintele pe care le-ai pus aici. 

Mulțumesc, Iosif!

Iosif: Mulțumesc și eu.

Mădălina: Dragă cititorule, îți mulțumesc și ție că ai parcurs acest material până la final!

Dacă vrei detalii despre cum poți deveni un copywriter mai bun sau cauți omul potrivit care să scrie pentru afacerea ta, urmărește-l pe Iosif Vidoni pe pagina lui de Facebook și contactează-l.

Cât despre acest articol, sper că de-acum îți e mai clar că un copywriting bun nu „vinde” agresiv. 

Dimpotrivă, te face să simți că alegerea îți aparține în totalitate (pentru că așa și este). 

Gândește-te cum poți aplica aceste principii în afacerea ta, pentru a crea texte care nu doar că aduc clienți, dar care îi și fac să revină cu plăcere.

Data viitoare când scrii un mesaj pentru tine sau clienții tăi, amintește-ți: claritatea, relevanța și documentarea sunt instrumentele cele mai puternice pe care le ai.

Tu cum ai putea să-ți îmbunătățești următorul text folosind aceste principii simple, dar esențiale?

Acest articol este inspirat din episodul 98 din podcastul Thinking Made Visible, pe care-l poți asculta în Youtube, Spotify sau Apple Podcast.

Mai citește și despre: 

Sursa foto: Imagini generate cu AI